Waar lig jij wakker van?

  

Waar lig jij wakker van? Dat is de vraag die aan 821 MKB ondernemers in het Synpact Nationaal Ondernemers Onderzoek gesteld is. De top 2?

  1. Strategie (45%)
  2. Innovatie (34%)

Strategie van het bedrijf is belangrijk voor de keuzes die je maakt. Vanuit welke grondgedachte gaan we groeien, investeren of heroriënteren? Hoe zorgen we ervoor dat we relevant blijven? Waar denken de ondernemers het eerst aan?

  1. Een nieuw product of dienst ontwikkelen (46%)
  2. Vernieuwen van het huidige businessmodel (33%)
  3. Keuzes maken om bepaalde activiteiten niet meer te doen (27%)

Innovatie is de implementatie van vernieuwing en volgt uit de strategie die je gekozen hebt. Wat kan nieuwe technologie voor ons betekenen? Hoe kunnen we onze processen effectiever maken? Welke trends zijn voor ons van belang?

  1. Internettechnologie voor vernieuwing omarmen (36%)
  2. Onderzoek naar relevante technologische ontwikkelingen (29%)
  3. Het productieproces verbeteren en vernieuwen (26%)

Herkenbaar? Tot zo ver hele relevante informatie over wat vrijwel iedereen belangrijk vindt voor het bedrijf. Natuurlijk, weten welke richting je gaat en blijven vernieuwen. Maar waar het echt om gaat, is dat het er niet van komt. Dáárom lig je wakker. Als het al een agendapunt is, komt het nooit van het papier. De urgente zaken gaan voor. Maar hoe voorkom je dat het volgend jaar nog steeds een voornemen is? Hoe zorg je voor gezonde nachtrust?

Het begint met het stellen van deze vraag. Het herkennen van de patronen, het opzoeken van deze oncomfortabele situatie en het lef vinden om je niet langer hieraan te conformeren. Een goede nachtrust begint met ongemak, met het beest van die sleetse gewoontes recht in de ogen te kijken. Met het besluit dat je geen energie besteedt aan een gevecht met die gewoontes, maar het vanaf vandaag anders doet. Het begint met een besluit.

(het onderzoek van Synpact )